torsdag 29. mai 2008




”Må ha det, bare Må ha det!” -tine

Reklame er noe vi møter hver dag, enten vi sitter hjemme og leser avisen, ser på tv, går til jobb, og mye mer. En reklame ønsker å få deg til å kjøpe akkurat deres vare, tjeneste eller oppfordring, dermed trekker de frem varens beste sider. På bussholdeplassen din, kan det godt tenkes det står en dame på en plakat, i et par jeans. Da kan jeg tenke meg at hun er slank, pen og ser lykkelig ut samtidig som buksen står i fokus i bildet. Har du noen gang gått inn i butikken og følt at du har blitt snytt?Du har sikkert sett ”Tine” reklamen på TV, ”Må ha det, bare Må ha det!”. her er det en liten gutt som nettopp har vunnet en fotballkampen, og er hos bestemoren for boller og melk(Tine melk). Gjennom denne reklamen viser det seg at mormoren bare har et glass med melk igjen, og det er tydelig at hun ikke er villig til å dele det med sin kjære barnebarn. Dette viser til at du bare må ha Tine melk, og at det er SÅ godt at du kun tenker på deg selv. Grunnen til at de valgte bestemor og barnebarn, er fordi bestemødre ønsker å gjøre alt de kan for å skjemme bort barnebarna deres. Når bestemoren ikke klarer å gi melken til barnebarnet, viser det at ingen ting er bedre eller vert å ofre for. Reklamen ender med at bestemoren sluker i seg rester i seg et helt glass, og sier ”må ha det, bare må ha det”. Dette forklarer reklamens innhold, samtidig som merket på varen kommer til syne på bildet (Tine).



Plakaten ovenfor fra Dior, ser du et par nakne kvinne ben som ligger ut fra en bil. Først og fremst har de valgt å bruke benene som blikkfanget. Det viser en privat del på kroppen, som gjør det spennende og nysgjerrig. Dette får seeren til å tenke sex med en gang. Dette er noe vi mennesker er veldig innterisert i, og får oss til å se lenger enn bare et lite øyekast. Når de har klart å få vår oppmerksomhet, kan de vise frem deres vare. Bena er pene, tynne og tanne. Det er vansklig å få frem dette på kun et bilde, og derfor plasserer ”Dior” mitt i bildet, i øye høyde, samtidig som at det står mellom kvinnens ben. Rett under ”Dior” står det hva det er reklame for, nemlig spray brownsen deres. På bildet har de ikke bare brukt plassering og skrift for å selge varen, men farger også. Bena er et lyst punkt i bildet, i kontrast med bilen. Penskoene gjør bildet mer sexy, men er valgt å bruke farger i ett med bilen/bakgrunden. Nå er kun bena i fokus som viser reklamens vare! Bildet ser også veldig eksklusivt ut samtidig som de viser de pene brune bena. Dette får varen til å virkes eksklusiv som forhåpentlig vis for deg til å velge denne varen fremfor alle de andre.
Men tenk deg om en gang til før du kjøper den. Vill varen gi meg det reklamen sier du skal få?

1 kommentar:

LK sa...

Det er vel ikke sikkert at vi får pene ben bare av å bruke denne parfymen. Hadde det enda vært så lett... Uansett så har du gitt en fin analyse av disse reklamene.