onsdag 28. mai 2008



Lyrikk –Penn og papir, eller Gruppe arbeid

I løpet av den tiden vi har arbeidet med lyrikk på skolen, har vi samarbeidet mye i grupper, satt sammen stoff, lagd og tolket diktninger, og presenter de forskjellige punktene vi skulle gjennom emnet. Læreren vår ønsket å gå gjennom emnet på denne måte, slik at vi ikke vil synes lyrikk bare er kjedelig og tregt. Ved en fri undervisning, sørger elevene på at det blir innterisangt for seg selv, kanskje også de andre, og arbeider med diktninger de liker og er kjent med.

Den første dagen vi arbeidet med lyrikk, skulle vi presentere en norsk sang, analysere og presentere den (min gruppe hadde valgt ”Idyll”). Dette var en morsom måte å finne virke midler(assosiasjon, stemning, språklig bilde, rim, osv.), struktur, handling og tolkning lyrikeren har valgt får å bringe budskapet sitt på. På denne lærermåten står elevene veldig fritt, som får oss til å tenke og bestemme. På mange måter mener jeg dette er bedre måte å lære på, enn vanlig tavleundervisning siden vi ikke kan drømme oss bort, eller liknende ting mens stoffet gjennomgås. Samtidig mener jeg det kommer an på stoffet som skal læres, som pugge stoff.

Gjennom hele denne perioden arbeidet vi relativt likt som den første dagen, og derfor valgt å ikke skrive om de andre dagene vi arbeidet
med lyrikk.

Ingen kommentarer: